mandag 9. mars 2009

Jævla feministfaen!

Gratulerer med dagen! Så var kvinnedagen over for i år igjen :3

I dag gikk jeg, Gunnar og Ingvild sammen i 8.Mars toget som gikk fra byparken til Folken hvor det var underholdning og apeller. Det var kaldt og småregnet litt, men vi holdt ut uten problemer. Etterpå dro vi hjem til meg og så en Makoto Shinkai-film som var søt og helt grei. De fleste mener at kvinnedagen har utspilt sin rolle, og at det ikke finnes noen god grunn for å gå i tog i dag. Jeg syns dette er pussig, når jeg selv kan tenke ut en masse grunner til å stille opp på denne dagen. :3

Når jeg går i tog på 8.Mars, så går jeg i tog for retten til å kunne gå hjem fra byen om kvelden uten å være redd. Jeg går i tog for alle jentene jeg kjenner, og ikke kjenner, som ødelegger seg selv og kroppen sin med spiseforstyrrelse. Jeg går i tog fordi mellom 8000 og 9000 kvinner blir voldtatt i Norge hvert år, og fordi 84% av alle anmeldte voldtektssaker blir henlagt. Jeg går i tog fordi lønnsgapet fortsatt er der, og fordi det er vanskeligere for jenter å få fast ansettelse enn gutter. Jeg går i tog fordi jeg ville bli skuespiller i seks år, men ga det opp etter jeg fant ut at kvinnelige skuespillere tjener halvparten av det mannlige gjør, og at det nesten ikke finnes roller for jenter.

Så lenge slike ting som kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og "jenteabort" blir praktisert i verden, kommer jeg til å gå i tog. Så du kan kalle meg hva du vil, men jeg fortsetter å gå. For frihet, valgmulighet og en mer rettferdig verden. <3

10 kommentarer:

  1. Så lenge det er menn som mener kvinner selv er delvis skyldige i voldtekt på grunn av hvordan de kler seg vil jeg fortsette å gå i tog 8. mars. Fra og med i år.

    SvarSlett
  2. Lol, du vet jeg kødder :p
    High fiiiiiive, you damn commie bastard! ;D

    SvarSlett
  3. I'm so commie I shit red (høres ut som en farlig sykdom av slag :D)

    SvarSlett
  4. Det var jo en spennende "kommenter som" funksjon, må jeg begynne med å si. Da ble det jo så mye vanskeligere å stalke bloggen din som en litt mystisk ninja. En sånn som kommer med halveis kryptiske meldinger med masse visdom i klassisk Sensei™-stil, men akk. Da får jeg være litt åpen om det da. ô_O

    Jeg må si at du hadde en av de bedre grunnene for å gå i tog (i hvert fall totalt sett.) Selv mener jeg at å bruke kvinnedagen som markering for likestilling ikke er noe poeng, fordi det ofte blir mannediskriminering istedenfor (feminister er jo litt.. håpløse sånn sett, mener jeg) og det har jeg lite til overs for. Når det er hovedgrunnen til at mange går i tog, så mener jeg at man heller kunne hatt 365 kjønnsnøytrale dager istedenfor, men når man bruker det til å markere alt det som faktisk er urettferdig slik det er i mange samfunn så blir det jo litt anderledes. Litt tvetydig, kanskje, men det får nå være. Det er et komplisert tema. Jeg er imot undertrykking mot begge kjønn, er vel en fin oppsummering. :3

    Takk for sist forresten. n__n

    SvarSlett
  5. (Visdom? Sensei? Since when? :P)

    Argh, jeg ville ha blitt med. Teite flytting og greier som måtte gjøres. :/

    Forresten, det kan ikke ha vært en Shinkai-film dere så. Shinkai-filmer finnes ikke i "helt grei", de kommer i utgavene "FANTASTISK" og "verdens beste film". :toda:

    SvarSlett
  6. Selvfølgelig er jeg i mot undertrykking av begge kjønn (alle kjønn, blir det vel egentlig)! Men så lenge ting er så på skeive som de er, så ser jeg ikke noe feil i å bruke denne ENE dagen i året på å peke dem ut =)

    For om man vil ha et kjønnsnøytralt samfunn, som du sier, så er vi nødt til å rette opp det som er urettferdig og skeivt fordelt først (på BEGGE plan, merk deg mine ord). Kjønneru? ;D

    Patrick: Jadapada. Jeg likte den, gjorde jeg ikke? You breadhead :P

    SvarSlett
  7. DU LIKTE DEN IKKE GODT NOK. >:(

    SvarSlett