mandag 2. mars 2009

Rant om kjønnsroller

Da jeg var i den beskjedne alder av 15 år hadde jeg allerede engasjert meg sterkt politisk på den røde siden av politikken. Men det var ikke selve politikken som trakk meg, men ideologien som gikk på kjønn og likestilling. Jeg begynte å lese mye og lærte meg å se samfunnet med ”kjønnsbriller” på. Jeg så likhetene og forskjellene i samfunnet og forsto dem. Jeg leste om kvinnekampen på 70-tallet, om destruktive kjønnsroller, stemmerett, religion, hersketeknikker og skjønnhetstyranni, jeg lærte om andre land og kulturer, om Suffragettene og Riot grrls, jeg leste Simone de Beauvoir og Marilyn French, Egalias døtre og The Womens Room.

Når en ser på historien så ser vi at vi har kommet en utrolig lang vei, og om vi ser på samfunnet så ser vi at vi fortsatt har langt igjen. Og plis ikke be meg om å forsvare forrige utsagn, ettersom jeg blir nødt til å skrive et dødslangt innlegg som ingen gidder å lese.

En ting vi ikke er blitt kvitt, som jeg imidlertid skal skrive litt om, er kjønnsroller. Kjønnsroller blir ofte likestilt med bur. Et jentebur og et guttebur hvor egenskaper, væremåte, personligheter, krav og forventninger blir stappet nedi og fint sortert i nevnte kategorier. Jeg ble en gang spurt om hva som er så galt med kjønnsroller? De er oversiktelige og enkle, og om man handler i tråd med dem så blir man lettere akseptert og likt. Det som er problemet er at jentenes bur er så uendelig mye mindre enn guttenes, med trangere plass, mindre muligheter og større sanksjoner når en prøver å åpne buret. For hva skjer? Jo burdøren smeller igjen og det eneste du sitter igjen med er klemte fingre.

For uansett om man er gutt eller jente, så får en som regel trøbbel hvis man oppfører seg som eller uttrykker følelser som tradisjonelt har vært reservert for det motsatte kjønn. Igjennom hele oppveksten blir det å bli forbundet med det annet kjønn framstilt som noe negativt. Igjennom uttrykkene ”sipper som en jente” osv. lærer gutter at å vise følelser er forbeholdt jenter. Jenter som er bråkete, voldsomme eller utagerende blir tvunget til å sitte stille, mens gutter på den annen side blir oppmuntret til aktivitet. Jenter blir lært til å ta mindre plass, og guttene oppfordret til å ta mye plass. Dette kan man F.eks. se om man tar tiden på hvor mye jenter og gutter snakker i et klasserom. Undersøkelser viser oss at guttene snakker to tredjedeler av tiden og jentene en tredjedel. Hvis en jente prøver å snakke mer enn sin tredjedel blir hun oppfattet som forstyrrende og dominerende av alle i rommet: guttene, læreren og de andre jentene.

So… that’s fun… Poenget mitt er at om man er klar over det, så er det lettere å bekjempe. Og jeg er fullt klar over at kjønnsrollene i dag ikke er like synlige som før, men de er der fortsatt. De har bare gjemt seg bak rammene i vårt ”likestilte samfunn”. Et annet problem er at det ikke lenger holder med to kjønnsroller. For i dag finnes det flere kjønn en bare to. Transvestitter, Transseksuelle, Hermafroditter, Bigendere/Intergendere og Androgyne er eksempler på mennesker som automatisk faller utenfor de to aksepterte kjønnsnormene. De er vanlige mennesker (med unntak av hermafroditten kjenner jeg minst én av hver fra disse kategoriene) som sliter med å få et trangsynt samfunn til å akseptere dem.

Det handler i bunn og grunn om frihet. Frihet til å være seg selv og handle som en vil, uten å få dyttet en pekefinger opp i ansiktet med ”æææ horete!” eller ”ææ femi homo!”. For seriøst, folk blir banket opp og til og med drept på bare dette grunnlaget! Jesus, det virker som om menneskeheten ikke takler tanken på at noen er annerledes.

/End rant.

Beklager alt dette, men på vegne av mitt biologiske kjønn så blir jeg litt støtt av og til. I’ll talk about fun and pointless stuff next time, I promise! 8D

4 kommentarer:

  1. Dette med kjønnsroller er noe som ikke har gått opp for meg før recently. Og jeg er enig, vi blir liksom satt inn i et bur. Menn skal være macho og ikke vise mye følelser, kvinner skal være sympatiske og følsomme og feminine. Det er så dumt, men man blir liksom satt inn i kjønnsrollene fra man er liten av. Rosa er en jentefarge, grønn er en guttefarge.

    SvarSlett
  2. *stalke Rakel*

    Jeg har alltid lagt merke til dette, da jeg selv alltid har vært temmelig "ujentete". I barnehagen og på begynnelsen av barneskolen var bestevennen min en gutt, og jeg har alltid vært god venn med flere gutter. Av en eller annen grunn har det også påvirket meg til å føle det er "feil" å være jentete. Å være jentete betyr at du er dum og bertete og jenter er "svake". Jeg prøver veldig hardt å bekjempe det å havne i den båsen, men det ender med at jeg selv ser det som noe negativt å bli kalt jentete. :/

    Jeg HATER at folk setter båser, selv om de kanskje bare er halvseriøse. :D

    /rant right back atcha

    SvarSlett
  3. Næmmen, Rakelblogg! :O

    Jeg er for så vidt svært enig i det du sier, men en må jo nesten påpeke at "gutteburet" også har sine begrensninger (selv om jeg selvfølgelig forstår at det for din del er mest aktuelt å snakke om ditt eget kjønn :p).

    Hvis en ser på barn, så er det veldig mye mer akseptert for "guttejenter" (hei Janne) å henge med guttene og løpe i skogen enn for en gutt å henge med jentene. Jenter har fått "lov" å gå med bukser, men ser du mange gutter i skjørt? (Ikke dermed sagt at jeg har veldig lyst til dette, men det hadde jeg kanskje hatt om jeg ble sosialisert annerledes. :p)

    Jeg har knapt sovet i natt, og prøver å følge med i timen, så meh. Men jeg er enig, kjønnsroller er som regel noe herk. Dog, jeg ser mer på det som noe folk flest må innse enn en sak som er politisk, med unntak av lønn og kjønnslemlestelse (som for så vidt er forkastelig uavhengig av kjønn, dog selvfølgelig verre for jenter) sånt. Sånn spesifikt, hvilke saker står de røde for som ikke de andre støtter?

    SvarSlett
  4. YESYESYESYES! Det er akkurat det jeg snakker om, medmennesker!:D

    Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver Janne. Man blir automatisk satt i bås, både som jente og som gutt. Jeg prøvde å begrense lengden på innlegget, men burde ha skrevet litt mer om guttekjønnsroller. En skal ikke se bort ifra at jeg skriver et innlegg kun om det en gang, though ;)

    Pff, har ikke peiling lenger. Som sagt er det tre-fire år siden jeg var særlig politisk aktiv, og mye har endret seg siden da.

    SvarSlett