torsdag 5. mars 2009

Steampunk - because normal history just wasn't cool enough


Jeg har fått skikkelig dilla på steampunk i det siste! Noen av antrekkene man finner der er så sinnsykt kreative og oppfinnsomme. Det jeg liker så godt med stilen er at det virker som om hvert outfit har en historie bak seg, og at det hele har en slags eventyrer-aktig følelse over seg. Jeg får lyst til å lage og finne opp ting som ikke virker, og til å demontere ting for å finne ut hva som er inni!
Tannhjul, messing og plastrør? Ja takk! =D

Det som er fascinerende med steampunk er at det er en totalt fanbasert stil som er skapt med bakgrunn i filmer, spekulativ fiksjon og historie. Og en annen ting er at det ikke bare handler om klær, men ting og oppfinnelser i tillegg. Settingen i Steampunk blir ofte satt til den Viktorianske perioden i England på 1800-1900-tallet, hvor det er blitt skapt et univers hvor menneskene har høyteknologiske maskiner og fartøy som drives av dampmotorer. Det er en oppdiktet fortid, som man kan finne elementer fra i en rekke filmer og bøker. F.eks i litteraturen til Jules Verne og i filmer som "Legenden om Atlantis", "Steamboy", "Det gylne kompasset" og "League of Extraordinary Gentlemen". Steampunk-konseptet kan egentlig regnes som en alternativ versjon av den faktiske historiske perioden, da den industrielle revolusjonen så smått hadde begynt, men elektrisitet fortsatt ikke var særlig utbredt.

Men nok prat. Picture haven! <3









Awesome people with awesome outfits:












Bilder og ressurser:

http://blogg.sol.no/blogg/steampunk
http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=2229103541&ref=mf
http://en.wikipedia.org/wiki/Steampunk

Så det er bare å løpe ut i garasjen og lete etter metall og gadgets. Hvem vet? Kanskje de store, gamle messing-skruene og det foreldede verktøysettet blir dine hippe, nye accessoires ;D

8 kommentarer:

  1. Ja, jeg og har hatt dilla på Steampunk lenge. Har prøvd å tenke ut et antrekk i mitt hode 8)

    SvarSlett
  2. Haha, vi burde kjøre et Steampunk-verksted en gang! Hvor vi reiser til en skraphandler først, for så å samles et sted med lim og ståltråd og lage oppfinnelser 8D

    SvarSlett
  3. Det hadde vært kjempemorsomt =D Let's do it in the påskeferie

    SvarSlett
  4. http://geekadelphia.com/wp-content/uploads/2008/04/steampunk-sw-2.jpg

    Mon tro om jeg har noe gammel messing liggende ett sted?

    SvarSlett
  5. Åååh, steampunk er så himla AWESOME. Og jeg er enig i at det er noe eventyrer-ish med det :D

    SvarSlett
  6. "... en lykkelig oppvekst sammen med min bestevenn og hennes lillesøster, hvor alt var epletrær, oppdagelsesferder, kritt og plastikkrulleskøyter ..."

    hurra!

    SvarSlett
  7. It's the lillesøster! =D
    Hehe, jeg mener det. Beste barndommen ever! <3

    SvarSlett