søndag 3. januar 2010

Å leve på utsiden av verden

Har du noen gang følelsen av å eie hele verden?
Følelsen av å være en energi, en styrke og at absolutt ingenting kan dra deg ned eller viske deg bort? Følelsen av å gi blaffen og vise alt eller ingenting at du eksploderer av selvtillit? Det er denne følelsen som er en av mine "raison d'etre"s, om jeg skulle sagt det slik. Og hvis jeg leter litt, så finner jeg dette overalt! I menneskene jeg møter, kunst og kultur, aktivisme og lek. I dans, musikk, subkultur og performance.

Og det er ingenting i hele verden som kan gi meg den følelsen mer, enn å gå på gaten en mørk vinterkveld når det ikke er en sjel å se, med mp3-spilleren på full guffe. Når jeg mimer teksten jeg egentlig ikke kan, danser oppover veien og ER alle stemmene jeg synger og musikken jeg hører. Da, får jeg den følelsen (og jeg tipper at alle som tilfeldigvis ser det får seg en god latter :p)

Back to reality. Jeg har akkurat funnet ut at jeg må lage fem kostymer på to måneder. FEM! Jeez, goodbye nattesøvn D:
"Hvorfor i all verden må du lage FEM FØKKINGS KOSTYMER?" Tenker du sikkert. Jo, det skal jeg fortelle deg. For det første må jeg lage to kostymer (mitt og Lennys) til Aicon, som er den 28.Februar. For det andre så har jeg fått et oppdrag fra en jente her i Stavanger, som er villig til å betale en del penger for å få laget et Jolteon-fursuit til henne. Et ganske stort oppdrag egentlig, så jeg har gått sammen med Grethe (dødsgod tegner, nordlending og cosplayer i Stavanger. Check her out! ----> http://gretheaurion.deviantart.com/) om å commissione drakten sammen. Jeg skal lage kroppen og Grethe skal lage hodet, siden hun er flink med slikt :3
Det fjerde kostymet kommer til å bli et slags konseptkostyme fra min side. Det er jo som kjent snart premiere på Alice in Wonderland på kinoene rundt i landet. Og da er vi noen få stykker på folkehøyskolen som har lyst til å lage og kle oss ut på premieredagen. Jeg skal være katten, så da blir det masse rosa og lilla guys! Har jobbet en del med dette i ferien, så ser heldigvis målstreken på denne :3

Cheshire Cat makeup-test:


Moar pics to come. Det siste kostymet som jeg skal lage, kommer til å bli noe av det sykeste jeg har laget ever. Jeg har nemlig tenkt å prøve å søke kostymedesign på kunsthøyskolen (der ca. 5-6 stykker kommer inn elns), hvor de har skikkelig omfattende opptaksprøver som krever masse arbeid og sånn. Bl.a er en av oppgavene å designe og skape et kostyme/outfit inspirert av et fruktfat du setter sammen selv. Right. Et fruktfat. Jaja, det skader ikke å prøve! Her er fruktfatet jeg antageligvis kommer til å ta utgangspunkt i:


Wish me luck! Det viktigste for meg akkurat nå er å prøve å holde hodet kaldt, for hvis jeg tenker et lite øyeblikk at "faen, Rakel, dette klarer du aldri", så kommer jeg heller ikke til å gjøre det. Jeg har en tendens til å være snar til å tvile på mine egne evner som kunstner, musiker, skuespiller etc. Alle fagområder hvor en liksom må gi av seg selv. Arhh, men da er det i hvertfall bra at jeg har fin musikk og awesome mennesker rundt meg <3

5 kommentarer: